Wednesday 27 July 2011

New Damietta to Cairo by Alexandria...

Ni laa bnda yg aku bawa..semua sangkut di badan ni..
Salam alaikum..summer time!!..sebenarnya malas aku nak update blog ni..takda mood kerja panas-panas ni..dunia makin panaszz..tapi aku ada satu benda nak share sini..summer ni mmg takda buat apa-apa..boring abesss..so aku ngan member serumah rancang sebuah perjalanan yg boleh dikatakan best jugak laaa..(Jalan-jalan round alex)..round alex time panas-panas..tebakar kulit aku..so perjalanan ni start hari sabtu..time pas zohor..matahari tu cun-cun tegak atas kepala..Gerak dari tmpat aku ni(Damietta) to Alexandria naik kereta Pijut(Pigeout)..susah aku nak explain kereta ni camna bentuk dia..pandai-pandailah imagine aar..tambang Le18 sorang..mengambil masa 2jam setengah untuk sampai ke Alex..Dah la jauh nak jalan,aku plak bawa barang banyak..(Travel bag,Tripod,Cmera,Porch)..ramai kan barang-barang aku..cam pindah rumah pun ada jugak..hahah..sampai di Alex dalam jam 5petang la gitu..semua muka penat aku tengok..so malam tu stay rumah member (Rumah Sabah Alex)..semua tido awal malam tu..hahah..penat abesss...

Alexandria Library..
So first day,awal pagi lagi keluar..semangat ni semua bangun awal..dan kompom la tempat first skali lawat,Alexandria Library..rugi bila dah sampai Alex tak singgah sini..besaar wooo ni tempat..patah kaki mau pusing satu tempat ni..buku??..kompom la ramai..bukan banyak tapi RAMAI...hahahah..bila dah penat round,tukar tempat plak..niat nak singgah Alexandria National Museum..tapi ada masalah..tak tau jalan..hahah..tanya orang sana pun sama jugak tak dapat cari...ada beli travel map tapi tertinggal plak dirumah..hahahah..nasib laaa...so tukarp plan plak round tepi pantai dekat kubu Salahuddin Al-Ayubi..stay sana sampai sunset..pastu snap satu dua shoot and then balik rumah..hahah..simple kan..


Second day mula lewat skit..sebab semalamnya penat berjalan..keluar dari rumah pun pas zohor..kali ni travel map tu bawa skali..hahah..senang sikit kali ni..so rancang mau lawat Alex Museum..sebab 1st day tu tak dapat pergi kan..walaupun ada peta,susah jugak mau cari tempat ni..dalam perjalanan pergi tempat tu,aku perasan la yang kebanyakan bangunan-bangunan di sekitar kawasan tu design lama..bila tanya orang tempatan dorang cakap memang camtu..kawasan bawah Alex(Timur Alex) semua pattern bangunan dia otai..kawasan atas Alex plak(Barat Alex) kawasan pembangunan baru..so balik cerita pasal museum..bila sampai tempat tu,tak boleh menggambar plak dekat dalam..sebab kebanyakan barang yang ada disana barang-barang artifak lama..dan kamera punya flash boleh merosakkan barang-barang dorang..hahaha..mungkin pasal tu laaa..(entah betul or tidak info aku ni..hahahah)..museum ni best..ada 1 tngkat ja..tak besar tapi aku tengok cara dorang susun cantik..dari cerita mesir purba(para Firaun) to roman greek(Alexander) to islam(Amru Al-'aas)..sini la aku jumpa anak taiko..hahahah..si Pakel and Tamut..dulu sombong,mengaku tuhan..skang tinggal apa..kena balut jadi mumia..

Maqam Abu Darda..

Pas dari museum ni,bajet nak pergi Pompey's Pillars..tapi tak sempat..tempat tu dah tutup..tempat bersejarah jugak ni..tapi tak tau pasal apa..biar tak sempat singgah Pompey's Pillars,kami sempat singgah makam Abu Darda..salah seorang Sahabat nabi..tapi makam ni ada Khilaf..ada yang cakap makam Abu Darda di Mesir laa,Jordan laa..tapi tak dapat nafikan laa..semua makam Sahabat nabi ada khilaf kecuali dua ja..Saidina Abu Bakar r.a and Saidina Umar r.a..kedua-duanya dikuburkan bersebelahan Makam Nabi Muhammad..

 3rd day mula lagi lewat..pas asar baru keluar dari rumah..pergi Muntazah..kawasan istana Raja Farouq..cantik tempat ni and paling pecah kaki kalau berjalan..besar abesss tempat ni..sini memang takda apa-apa kelebihan cuma landscape yang cantik jaa..pas round sini malamnya pergi bersuka ria..hahahaha..Funfair sebelah Ma'murah..tu jelah crita aku round Alexx..hahah..penat membaca??..aku pun penat menaip..hahah..until next time..Peace..



Ni laa gambar-gambar yg dapat aku snap time di Alex..ada la jugak member aku yg snap..SleyPeace..


Rumah Pelajar Sabah Alexandria..


Ni la model-model aku sepanjang perjalanan..hehe..
At Alexandria Library..





Sunset at Qait Bay..
La Bellezza Del Tramonto..


Gallery At Alexandria Library..
Bangunan pattern lama..Semboii ni rumah..
Singgah di masjid ni sembahyang asar..
At King Farouq Castle..Mountazah..
King Farouq Castle..


Model aku paling berjaya..(American Next Top Model..hahaha)






King Farouq Castle at night..
Sunset at Mountazah...

Sebelum Dan Selepas..hahah  
Inside of Alexandria Library..

2 comments: